Bronzestøbning er en teknik, man har kendt og anvendt siden bronzealderen.
Den enkleste og ældste metode er at hælde den opvarmede, flydende bronze ned i et formet hulrum, en såkaldt sandformsstøbning.
En anden teknik er cire perdue-støbning, hvor bronzen hældes ned i et hulrum, som er dannet ved udsmeltning af en figur i voks.
I KUNSTværkstedet dujo arbejder vi med cire perdue teknikken. Nedenfor er processen forklaret med tekst og billeder.
I KUNSTværkstedet dujo arbejder vi med den teknik, der er kendt som: Cire perdue eller på dansk - "væk med voksen". DVS voksen smeltes ud af formen og efterlader et hulrum. Altså - alt hvad der var voks bliver hulrum. Alle støbte bronze- eller glas skulpturer fra KUNSTværkstedet dujo har først været skabt i voks. |
||||
---|---|---|---|---|
|
Voksværkstedet i KUNSTværkstedet dujo |
Cire perdue modelvoks er et fantastisk materiale at arbejde med. Det er fast og alligevel medgøreligt. Det hæfter let sammen. Det kan efterlades i lang tid og derefter uden videre arbejdes på. |
||
Der arbejdes med skrabejern |
||||
Værket monteres på et "vokstræ" |
Det er nødvendigt at have et indløb i formen, kaldet støbesoen, som man kan hælde bronzen i. Da der med sikkerhed samles luft forskellige steder i formens hulrum under støbningen, er det også nødvendigt at have udluftningskanaler. Både støbeso og udluftningskanaler laves i voks - voksen bliver jo til hulhed i formen. |
![]() |
||
Martin van den Bogert. 1639-1694 Model til rytterstatue af Ludwig XIV. Statens Museum for Kunst, nr. 5403 Her ses, at der skal rigtig mange "rør" til, for at sikre støbningen. |
![]() |
En større og mere kompleks støbning ser sådan ud. Der er flere indløb for bronze og mange udluftningskanaler. |
||
![]() |
Først lægger vi en specieltblandet gips på voksen. Den skal sikre at vi kommer ind i alle kroge og undgår luftbobler. |
Undergipsen pensles på. |
||
![]() |
![]() |
Når indergipsen er lagt på skulpturen (voksen) støber vi en gipsform udenom, for at skabe den nødvendige styrke til selve bronzestøbningen. |
||
Gipsen støbes i en form lavet af gulv vinyl. Formene tilpasses individuelt til den skulptur der skal støbes. |
Formene inspiceres før udsmeltning af voks. |
|||
Når gipsformen er tør så smeltes/brændes voksen ud af formen. |
Så meget som muligt af voksen dampes ud af formen i dette hjemmelavede dampkammer. Den uddampede voks genbruges.
|
Eventuel resterende voks brændes ud samtidig med formene tørre og hærder. |
||
Flydende bronze hældes i formen - som nu er hul der hvor voksen var. |
Bronze barer er lagt i diglen og opvarmningen er begyndt |
Bronzen opvarmes til 1200 grader celsius i en hjemmebygger gas ovn. Her testes den smeltede bronze for ikke smeltede klumper. |
||
Check af varmeprocessen |
||||
![]() |
||||
|
Gipsformene tages ud af ovnen medens de er ca 300 grader varme. Dette sker umiddelbart før støbningen for at sikre at varmechokket ikke bliver for stort. |
Formene sættes i sand i en metalbør, så de nemt kan komme hen i støbeområdet. |
||
![]() |
Den 1200 grader varme, flydende bronze hældes i formen. Et øjeblik senere er bronzen blevet stiv. Nu skal den bare køle ned |
|||
Formen brydes og skulpturen skæres fri for støbeso og luftkanaler. |
Her er en kursist gået igang med at bryde formen. |
Bronze skulpturen kommer frem |
||
Kursist renser gips væk med højtryksrenser. |
Her er resultatet af støbningen af den komplekse skulptur, der blev vist ovenfor. |
Skulpturen er nu renset for gips og fremstår nu med glødeskal, mange af luftkanalerne og støbesoen. Sidstnævnte skal nu fjernes. |
||
Der skæres og poleres |
Her er den 'komplekse' figur skåret fri for alle hjælpekanaler og sandblæst. |
|||
Kursist igang med vinkelsliberen. |
Her er skulpturerne poleret og klar til patinering. |
Der patineres. |
||
Der lægges en sidste hånd på værket. Værket monteres evt. på sokkel.
|
![]() |
|||
Færdig |
færdig |
Færdig |
||